BADANIE: CZAS NA EKOLOGICZNE PREZENTY Wyniki badania i akcja EKO pakowania w opolskich centrach handlowych Solaris i Karolinka

2022-12-14

 

Co trzeci z nas rozważa zakup ekologicznego prezentu, myśląc o tegorocznych upominkach świątecznych. Za ekologiczny uznajemy prezent przyjazny środowisku (42%), nadający się do recyklingu (34%) czy wykonany z naturalnych materiałów (32%). Planując ekologicznie prezenty bierzemy pod uwagę kosmetyki (34%) i książki (30%) oraz karty podarunkowe (27%) – wynika z badania[1] SW Research przeprowadzonego na zlecenie NEPI Rockcastle, właściciela m.in. Solaris Center i Centrum Handlowego Karolinka. Lokalnie myślimy podobnie, 29% respondentów planując świąteczne prezenty rozważa zakup eko-upominków, co trzecia osoba wybrałaby na taki prezent kosmetyki (34%). Ponad 80% konsumentów zwraca uwagę na skład takiego produktu. W obu opolskich galeriach można wziąć udział w akcji EKO pakowanie prezentów.

 

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas i niemal nikt nie wyobraża sobie tego czasu bez prezentów. Coraz częściej jednak zwracamy uwagę na trafność upominku i na to, czy obdarowywany z niego skorzysta. Jak pokazuje badanie, ekologiczność i użyteczność świątecznych prezentów będą w tym roku dla Polaków szczególnie ważne. Planując tegoroczne upominki świąteczne blisko 3 na 10 Polek i Polaków rozważa opcję ekologicznego prezentu (9% - zdecydowanie, 20% - raczej), a prawie 33% nie myślała o tym do tej pory.

 

Ekologiczny prezent, czyli jaki?

 

Mówiąc o prezencie ekologicznym, najczęściej wskazujemy na przyjazność środowisku (42%). Rzadziej wybieramy opcje takie jak: możliwość recyklingu (34%), wykonanie z naturalnych materiałów lub składników (32%), możliwość wielokrotnego użytku (27%) i wykonanie z biodegradowalnych surowców (25%). 18,6% z nas jako ekologiczny wskazuje prezent wykonany własnoręcznie. Produkty lokalne jako opcję eko prezentu wymienia jedynie 11,7% badanych, rzadziej niż prezenty vintage czy second hand (12%). Jeszcze mniej, bo 8% osób zwraca uwagę na produkty handmade.

Mieszkańcy województwa opolskiego deklarowali, że dla nich produkt ekologiczny to ten, który jest przyjazny środowisku (48%), tyle samo osób wskazało, że powinien być to produkt wielokrotnego użytku.

 

Planując ekologicznie prezenty, przeważnie bierzemy pod uwagę kosmetyki (34%) i książki (30%). Rzadziej wskazujemy produkty takie jak: karty podarunkowe (27%), odzież (24%) oraz zabawki (21%). Podobnie myślą mieszkańcy województwa opolskiego. Najczęściej myśląc o kosmetykachi (34%), na drugim miejscu wymieniamy książki (29%), a na trzecim elementy do dekoracji wnętrz (28%).

 

- Cieszę się, że myśląc o świątecznych upominkach nie zapominamy o ekologii. Coraz częściej zwracamy uwagę na skład i pochodzenie kupowanych produktów.  W obu naszych galeriach osoby poszukujące prezentów przyjaznych środowisku na pewno znajdą coś dla siebie. My dodatkowo zadbamy o EKOlogiczne i piękne opakowanie zakupionych prezentów, dlatego już dziś, serdecznie zapraszamy do naszej świątecznej EKOdekoratorni, która ruszy od 19 ego grudnia w Karolince i Solarisie. - mówi Aleksandra Mastalerz, Regional Marketing NEPI Rockcastle.

 

Weryfikacja ekologiczności

Celem weryfikacji, czy dany produkt faktycznie jest ekologiczny, najczęściej sprawdzamy jego skład (54%), a nieco rzadziej rodzaj opakowania (38%) i certyfikaty (35%). Do mniej popularnych metod zaliczamy sprawdzanie pochodzenia lub miejsca produkcji (31%) oraz tego, czy marka jest ekologiczna (28%). Co dziesiąty z nas wierzy w deklaracje producenta bez samodzielnych weryfikacji (11%). Respondenci z województwa opolskiego z kolei najczęściej łączą ekologiczność upominku z jego składem.  To z jakich składników powstał weryfikuje aż 80% mieszkańców regionu – to najwyższe wskaźnik w całej Polsce. 38% zwraca uwagę na to czy produkt posiada stosowny certyfikat i jaki ma rodzaj opakowanie (38%).

 

Pakowanie prezentów

 

Większość z nas uważa, że prezent ekologiczny powinien być opakowany, przy czym częściej niż co trzecia osoba uzależnia opakowanie od możliwości recyklingu (36%). Wciąż jednak dla wiele Polek i wielu Polaków ważne jest pakowanie prezentów bez względu na ekologiczny charakter (24%). Dla trzech osób na dziesięć dodatkowe opakowanie jest zbędne, zaś co dziesiąta wskazuje, że i tak trafi ono do śmieci.

Respondenci z opolskiego na opakowanie prezentu w większości wybierają materiały lub torby, które przechowują w domu z innych okazji (57,3%). Niespełna 1/3 z ankietowanych deklarowała, że pakuje prezenty w kolorowy papier dekoracyjny (29%).

 

W dniach 19-23 grudnia w godz. 09:00 – 21:00 klienci centrów handlowych Solaris i Karolinka, którzy dokonają zakupów na kwotę min. 200 zł będą mogli skorzystać z akcji bezpłatnego pakowania upominków w Punkcie Pakowania Prezentów zlokalizowanym w Solarisie na poziomie zero. W Karolince punkt będzie znajdował się w pobliżu sklepu Auchan.

 

W grupie NEPI Rockcastle, do której należą oba opolskie centra handlowe, od kilku lat podejmowane są ekologiczne inicjatywy, by wspierać środowisko naturalne. Jedną z nich jest kampania "Nie bądź plastik", której celem jest edukacja konsumentów, jak odpowiedzialnie podchodzić do opakowań plastikowych, dlaczego warto postawić na opakowania wielorazowe, a także dostarczająca inspiracji, jak żyć bardziej eko na co dzień. Tylko w tym roku klienci mieli okazją wziąć udział w warsztatach tworzenia woskowijek (alternatywy dla opakowań plastikowych), warsztatach robienia kokedam oraz akcji sadzenia 4000 drzew z Nadleśnictwem Opole.

 

 

 

Kontakt dla mediów Kamila Górczyńska-Żyżkowska I e-mail: k.zyzkowska@corevalues.pl  I tel.: +48 601 80 54 84


[1]   Badanie „Ekologia a dawanie prezentów” przeprowadzone przez SW Research na reprezentatywnej próbie 1016 Polek i Polaków w wieku 18+ metodą wywiadów on-line (CAWI) w okresie 6-8 grudnia 2022 r.